Systemy embedded w UML
Modelowanie systemów wbudowanych w UML
Kod szkolenia: UML-EMB
Szkolenie dedykowane jest twórcom systemów wbudowanych czyli oprogramowania dla urządzeń (pralka, samochód, itp.). Pokrywamy zarówno kwestie analityczne, architektoniczne jak i projektowe.
Celem szkolenia jest zdobycie umiejętności modelowania systemów wbudowanych w języku UML. Jeśli z jakichś względów SysML nie jest w Twojej organizacji odpowiedni, nadal można modelować systemy wbudowane za pomocą UML, z którego SysML się wywodzi. System modelowany będzie od strony architektury fizycznej i logicznej (diagramy wdrożenia i komponentów), od strony analizy biznesowej (d. aktywności), formalizacji wymagań (d. UC) i ich głębszej analizy (analityczne d. klas i sekwencji), a także na poziomie projektowym (projektowe d. klas i sekwencji). Zajmiemy się też istotnym dla systemów embedded, a pomijanym na innych szkoleniach UML problemem modelowania pod języki nieobiektowe z generowaniem kodu do C.
5 dni, po 8 godzin. Łącznie 40 godzin(y) szkolenia.
Oczekiwane przygotowanie słuchaczy przed szkoleniem
Brak wymagań wstępnych.
Polecane szkolenia uzupełniające
Brak szkoleń poprzedzających. W naszej ofercie jednakże znajdują się szkolenia UML o innym zakresie:
UML-FULL,
UML-PR,
UML-PO,
UML-ZA,
UML-EA.
- Wprowadzenie do UML
- Podstawowe pojęcia obiektowości
- Modelowanie obiektowe
- Czym jest, a czym nie jest UML
- Czym się różni diagram od modelu
- Model przypadków użycia
- Dokumentacja przypadków użycia
- Aktor (Actor)
- Przypadek użycia (use case)
- Granica kontekstu (boundary)
- Relacje na diagramie przypadków użycia:
- Asocjacja (association)
- Zawieranie przypadków użycia <<include>>
- Rozszerzanie przypadków użycia <<extend>>
- Dziedziczenie (generalization)
- Model procesów biznesowych
- Proces biznesowy i diagram aktywności
- Aktywność (activity)
- Akcja (action)
- Partycja (activity partition)
- Przepływy sterowania (control flow)
- Przepływy warunkowe (decision, merge, guard)
- Przepływy równoległe (fork, join)
- Rozpoczęcie (initial node) i końce (flow lub activity final node)
- Przepływy obiektów (object flow)
- Sygnały z przerwaniami i bez
- Wyjątki (exception)
- Model architektury
- Czym jest architektura systemu
- Cele tworzenia architektury systemu
- Diagram komponentów:
- Komponent (component)
- Komponenty zagnieżdżone (composite component)
- Interfejs dostarczany (provided interface)
- Interfejs wymagany (required interface)
- Złączenie interfejsów (assembly)
- Porty
- Konektory
- Diagram wdrożenia:
- Węzeł (node)
- Łącze komunikacji (communication path)
- Liczność łącza
- Łącze kierunkowe
- Artefakt
- Relacje między artefaktami
- Diagram klas
- Model projektowy a model analityczny
- Klasa (class) i jej elementy (atrybuty, metody)
- Klasy i metody abstrakcyjne (abstract class)
- Interfejs (interface)
- Związki na diagramie klas:
- Realizacja (realization)
- Dziedziczenie (generalization)
- Związek zależności i wybrane stereotypy
- Asocjacja (association) i elementy opisu
- Klasa asocjacyjna (association class)
- Diagram sekwencji
- Obiekt (object)
- Linia życia (life line)
- Rodzaje komunikatów (messages):
- Synchroniczny (synchronous message)
- Asynchroniczny (asynchronous message)
- Zwrotny (return message)
- Stworzenie obiektu <<create>>
- Zniszczenie obiektu <<destroy>> i destruction event
- Ośrodek sterowania (execution specification)
- Wybrane bloki złożone (combined fragment):
- Alternatywy (alt)
- Pętla (loop)
- Współbieżność (par)
- Przerwanie (break)
- Blok krytyczny (critical)
- Blok odwołania (ref)
- Model analityczny na diagramie sekwencji:
- Granica systemu <<boundary>>
- Logika systemu <<control>>
- Dane systemu <<entity>>
- Zasady modelowania analitycznego
- Po co i kiedy warto tworzyć model analityczny
- Modelowanie stanowe
- Diagram maszyny stanowej
- Stan (state)
- Stan złożony (composite state)
- Przejścia (transition):
- Proste
- Automatyczne
- Zwrotne
- Wewnętrzne
- Sygnatura przejścia (zdarzenie, warunek, akcja)
- Zdarzenia:
- Zdarzenia czasowe (at i after)
- Zdarzenie zmiany stanu (when)
- Wywołanie (call event)
- Sygnał (signal)
- Dowolne (all)
- Pseudo-stany (pseudostate):
- Rozpoczęcie (initial)
- Zakończenie (final)
- Zniszczenie (terminate)
- Wybór (choice)
- Punkt węzłowy (junction)
- Rozwidlenie (fork)
- Złącznie (join)
- Czynności w stanie:
- Akcja wejścia (entry)
- Akcja przebywania (do)
- Akcja wyjścia (exit)
- Własne akcje - przejścia wewnętrzne
- Zdarzenia odroczone (deffer)
- Pseudo stany w stanie złożonym:
- Wejście i wyjście (entry/exit point)
- Płytka i głęboka historia (shallow/deep history)
- Stany współbieżne
- Wgląd w pozostałe diagramy (OPCJONALNE)
- Pakietów
- Przeglądu interakcji
- Kominikacji
- Struktur połączonych
- Obiektów
- Zależności czasowych